Wk#04 (2/6-2/10)

Chinese 309 |  Phoenix Claws and Lion’s Head: Food and Chinese Culture
三年中文: 中國的飲食文化

課程題目與目標 Lesson Topic & Goals:
题目 #1: 传统饮食文化 – 中国菜的菜系、菜名、特点和与西方饮食不同之处

学习目标:
1. 从“吃”来看饮食文化在中国社会的重要性。
2. 了解中国菜的特点以及地方性菜系的发展和区别。
3. 学习不同菜肴的名称以及命名的方式。
4. 讨论中西餐饮的种种不同,比如:材料、配料、烹调方式、刀法、进餐礼节习惯等。

Post corrected 2nd assignment (3 key points in one narrative + Vocabulary list + 6 sentences w/patterns) under Comments on Week#3 blog page.

Student Porject 1: (Wk#1-Wk#4)

1. Choose from one of the following topics:
a. Comment on the characterisitcs of Chinese food culture;
b. Compare and contrast three (or more) different regional Chinese dishes and their respective local flavors; 
c. Describe various methods of cooking Chinese dishes, and contrast them with western methods of food preparation;
d. Research dish names in Chinese, choose 6 distinctive dishes to analyze on the formation and naming of these Chinese dishes;
e.  Compare and contrast some of the differences in Chinese and Western food cultures (focus on one or more aspects: food preparation, banquet manners, dietary concepts, and others);
f.  Provide a summary in Chinese of the English article, Food in Chinese Culture, adopted from K. C. Chang’s book;
g. Choose your own topic based on the readings and discussions related to Topic #1.

2. This project requires a written statement, an in-class oral report, and a recording/visual presentation:
a. Post online a brief introduction of your topic, including key points and a thesis statment (about 150 – 200 characters) – due Wk#4 Monday(2/6) before class.
b. Student in-class presentation (3 min.) – talk about your key points, include examples to support  your points – presented during Wk#4 (on Wed. and Fri.).
c. Final Voicethread Slide Presentation – include at least 3-min oral comments , spread out over 5 photo slides and 3 text slides that outline key points – due Wk#5 Monday (2/13) before class.

<font color=”blue”> Revisions follow in Week #5. </font>

52 thoughts on “Wk#04 (2/6-2/10)

  1. Revised project 1:
    我要比较维吾尔和中国的烤肉,特别是北京烤鸭和美国南部的烤肉。那两种烤肉在东方和西方有不一样做的方法,味道和调味品,可是都叫作“烤肉” 。我要研究那一些菜有什么历史,什么时候吃,有什么特色。 学了那些做法以后我要试试看我会不会自己做。

    第一个问题是“西方的烤肉和中国的烧烤到底有什么不同?” 很多中国人会说烤肉不用炒或炸,不用 再放油,西方烧烤可能是用一样的肉可是先做好了特别的调味品然后烤。一个最重要的差异就是真的西方烤肉一定要你不用直接的热源。也就是说你先把肉放在一个熏烤炉里面或埋在土里面,然后把你的火或者别的加热的东西,放在近的地方烤。火不直接加热肉烤出来的是真正的美国烤肉,和烧烤和一些别的方式不一样。北京烤鸭就不是这样的)烤肉方式。

    你先看北京烤鸭和西方烤肉的时候可能想没有什么不一样。烤肉是很简单很便宜的,在美国的南部人也常常晚饭的时候吃烤肉。在中国北京烤鸭是一个最特别的菜,很贵,也应该花很多时间才能做;真的看起来很是大的工程。按照中国做烤鸭的方法,一定要很注意每一个程序,才做得好。可是你会看到美国人一面做烤肉一面开玩笑,喝啤酒,是很轻松的。当然,那不论中国还是西方的做法两种菜都需要用很多时间。全聚德的北京烤鸭和的德州的“黑的烤肉”是最有名的。你去过那连个饭馆明白烤肉的最好味道。

  2. Project 1

    中国曾经有过粮食短缺所以食物对中国人非常重要。中国人喜欢用食物这个题目来互相问候。许多中国的传统节日和庆祝活动都有不同的饮食来代表特别的文化意识。这些节庆的食物经常是因为它们的象征意义或代表的地位或有关的历史而被选择为庆祝活动时一定要具备的。中国人相信家人和朋友之间可以靠吃饭联络感情,也有助于促进和谐和亲密的关系。 在中国饮食文化每一道菜背后都有不同的故事。我想了解这些节庆活动食物的背后有什么有趣的历史,故事和象征。
    中国人过春节的时候,人们吃鱼,饺子和年糕。鱼的字听起来像 “余”有“丰富”或“盈余”的意思所以中国人喜欢吃鱼。年夜饭有鱼会给被人们带来一个繁荣的新年。一条完整的鱼也很重要,因为它象征一个家庭都在一起。饺子是把肉包在皮里面,形状看起来像一个金元宝。在春节的时候,中国人喜欢吃饺子,因为它被认为是带来繁荣。年糕也是在新年吃的一种食物,因为它有特殊的意思。 “年糕” 听起来像“年高” 的意思,所以吃年糕也会带来好的运气。这些食物表明中国人很重视食物的象征。不同的食物是很重要的,可以带来好运!
    粽子是以米饭包在竹叶里。这个传统食品有一个很好的背景的故事。中国人吃粽子在端午节的时候。这节日是纪念屈原的死亡。以前,屈原是一个在战国时代中国诗人。屈原试图警告皇帝秦国想扩大,可是没有用。屈原太难过所以自己淹死在汨罗江里。人们把粽子扔在水里让鱼吃粽子,不要吃屈原的圣体。中国人还是参加和庆祝端午节,吃粽子,也有龙舟赛来吓跑鱼和龙怪物。

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *